streda 22. júna 2016

Čo to tá bio kozmetika vlastne je? | Girl Goes Bio

V súčasnosti sa akoby s tými pojmami roztrhlo vrece: raz to je "bio kozmetika", inokedy zas "prírodná kozmetika" alebo dokonca "organická kozmetika". Kto sa v tých pojmoch má však vyznať. Sú tieto pojmy zameniteľné alebo medzi nimi existujú rozdiely? Poďme sa tomu pozrieť na zúbok a zistiť, ako si za naše ťažko zarobené peniaze môžeme vybrať naozaj kvalitnú a hlavne bezpečnú kozmetiku, ktorej zloženie je skutočne prírodné bez pridaných syntetických látok, konzervantov či farbív.


Označenie prírodná kozmetika je veľmi zavádzajúcim pojmom, keďže ho výrobcovia môžu používať, takpovediac, ako sa im zachce, pričom nie sú legálne viazaní k dodržiavaniu žiadnych pravidiel, čo sa týka zloženia ich produktov. V praxi to preto znamená, že aj výrobok, ktorý je označený ako "prírodný", prírodným vôbec nemusí byť, môže obsahovať iba nepatrné množstvo prírodných zložiek a výrobca sa ho tak hneď snaží urobiť atraktívnejším pre zákazníkov. Preto je nevyhnutné v prípade produktov takejto kozmetiky vždy skontrolovať ich zloženie, ako sme si povedali v predchádzajúcom článku.

Ako teda nájdeme tú skutočnú kozmetiku s prírodným zložením prospešným pre naše telo a zdravie? Je potrebné analyzovať každú jednu zložku produktu alebo to už niekto urobil za nás? Tu prichádzame k najdôležitejšiemu rozdielu medzi tzv. prírodnou kozmetikou a tou, ktorá sa označuje ako bio. Bio kozmetika (označovaná takisto aj organická kozmetika) je narozdiel od tej prírodnej certifikovanou kozmetikou. Znamená to, že jednotlivé zložky takýchto výrobkov musia byť prírodného (rastlinného či minerálneho) pôvodu a zloženie produktov musí spĺňať prísne nariadenia a musí byť presne dokladované. V týchto produktoch sa nesmú používať ropné deriváty, syntetické farbivá či vône. Výrobky nie sú testované na zvieratách a ich obaly sú biodegradovateľné.

Certifikátov bio kozmetiky poznáme viac a sú udeľované výhradne nezávislými organizáciami. O certifikácii výrobku nás informuje prítomnosť loga konkrétneho certifikátu, ktorý daný výrobok nesie. Preto sa nedajte zmiasť kadejakými popismi, ktoré sľubujú hory-doly. Najdôležitejšie je, či je výrobok patrične označený. Ak nesie certifikát, môžete si byť istý, že produkt je bezpečný a skutočne prírodný.

Na európskom trhu kozmetiky je tým najznámejším certifikátom EcoCert, ktorý udeľuje nezávislá organizácia so sídlom vo Francúzsku. EcoCert certifikáty rozlišujeme dva, a to EcoCert Organic Cosmetic a EcoCert Natural Cosmetic, ktorý je menej striktný, avšak v obidvoch prípadoch musí mať prírodný pôvod aspoň 95 % zložiek daného produktu. Medzi kozmetiky nesúce EcoCert certifikát patria napr. ZAO Makeup a Urtekram.

Ďalším certifikátom bio kozmetiky je certifikát BDIH udeľovaný inštitúciou so sídlom v Nemecku. Medzi BDIH-certifikované kozmetiky patrí napríklad značka Logona a Sante. Známym certifikátom je aj známka kvality NaTrue (aspoň 70% zložiek prírodného pôvodu), ktorú má napríklad značka Alverde, ktorú dostať v DM drogériách alebo značky LaveraWeleda.

Ecocert logoBDIH logoNatrue logo
                       
Certifikát Soil Association udeľuje popredná organizácia vo Veľkej Británii. Hlavným certifikátom Soil Association je COSMOS Organic, ktorý vyžaduje, aby aspoň 95% zložiek kozmetických produktov bolo prírodného pôvodu, a to v prípade, ak je produkt na báze olejov a extraktov. V prípade, že výrobok obsahuje vodu, viac ako 20% zložiek musí mať prírodný pôvod. Produkty taktiež nesmú byť testované na zvieratách, obsahovať GMO, ropné deriváty či silikóny. Medzi certifikované značky s touto známkou kvality patria mnohé značky, napr. značka Botanicals, Green People, Inlight a Intelligent Nutrients.


Soil Association logo

Na kozmetických výrobkoch pochádzajúcich z USA sa môžete stretnúť s logom veľmi známeho certifikátu USDA Organic. Ide o certifikát ekologického poľnohospodárstva. Výrobcovia s týmto certifikátom musia dodržiavať veľmi prísne pravidlá, každá jedna zložka musí mať detailne dokumentovaný pôvod a nesmie byť pestovaná za použitia ionizačného žiarenia, pesticídov, hnojív či iných chemikálií. Takisto v produktoch nesmú byť použité syntetické konzervanty, GMO alebo ropné deriváty. USDA Organic rozlišuje tri typy klasifikácie organických produktov:
  • 100% Organic - produkt obsahuje čisto prírodné zložky, na obale výrobku je prítomné logo USDA Organic
  • Organic - aspoň 95% zložiek je prírodného pôvodu, na obale výrobku je prítomné logo USDA Organic
  • Made with Organic Ingredients - aspoň 70% zložiek prírodného pôvodu, bez loga USDA Organic
Medzi takéto certifikované značky patrí napr. Dr. Bronner's a Intelligent Nutrients.


USDA Organic logo

A čo vy, tiež je pre vás dôležité, či vaša kozmetika nesie bio certifikát kvality alebo nie? Aké prírodné produkty preferujete?

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...